Hitte en droogte - Reisverslag uit Utrecht, Zuid-Afrika van astrid kruijff - WaarBenJij.nu Hitte en droogte - Reisverslag uit Utrecht, Zuid-Afrika van astrid kruijff - WaarBenJij.nu

Hitte en droogte

Door: compassie

Blijf op de hoogte en volg astrid

09 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Utrecht

Terwijl Nederland eindelijk de kou heeft gekregen waar iedereen zo naar verlangde, zijn het hier in Zululand de hitte en de droogte die hoog opspelen. Er is al een jaar geen regen gevallen. De rivierbekkens zijn kurkdroog en het waterpeil van natuurlijke meertjes is tot een dieptepunt gedaald. Ook in de tent is het nauwelijks uit te houden, laat staan overdag als het kwik tegen de 40 graden loopt. Je kan je natuurlijk de hele dag verschansen in de gekoelde supermarkten of vetmakende hamburgerketens, ik kies voor een nog meer milieuonvriendelijke tijdsbesteding: ik pak m’n autootje met welkome airco!

Zo toer ik over de hoogvlakte van Kwazulu-Natal met overal kleine nederzettingen in veel pastelachtige kleuren. Ik neem lifters mee en stop bij kleine dorpjes. Zo hoor je nog eens wat. De hoge werkloosheid is hier de kwaal. Het onderwijs is in de afgelegen plekken slecht ‘Ik kan als vak niet eens ‘science’ kiezen, terwijl ik dat wel graag wil’ vertelt een jongen die vanaf het voetbalveldje naar me toe is komen hollen. ‘Binnenkort verplaatsen we ons dorpje naar een hoger gelegen gebied. Op de plek van nu hebben we bij slagregens teveel last van het vele water. Kijk maar de bomen zijn al gekapt’. Ik zie het grote, lege veld in de verte. Erosie, boskap en klimaatverandering. Het is hier duidelijk zichtbaar.

Dan rijd ik met een vrolijke zwarte weduwe de berghelling af. We stevenen af op Utrecht, een provinciestadje hier in Zululand! Even weer thuis. Terwijl we elkaar nauwelijks begrijpen, wil ik haar toch vragen om een foto van me voor het stadsbord te maken. ‘No, me stupid’ schrikt de vrouw. ‘Nee, je bent niet stupid. Kom ik leer het je, je kan net zoveel foto’s maken als je wil’ zeg ik gewoon in het Nederlands en communiceer verder met gebaren. Het is duidelijk de eerste keer dat ze een compact-fototoestel in haar handen heeft. Met wat aanwijzingen hier en daar lukt het ons een mooi plaatje te schieten.

Utrecht in Nederland. Wanneer zal ik er weer zijn? Mijn wensenlijstje is nog niet helemaal rond, ik wil nog Kaapstad en Malawi aandoen. Ook Bert, mijn buurman, komt me over een paar dagen bezoeken. Nog genoeg te beleven. 17 januari zal niet mijn thuiskomstdatum zijn, ik plak er nog een aantal weken aan vast. Maar voor je het weet, ben ik er weer!

  • 09 Januari 2016 - 18:40

    Ietje:

    Prachtige blog weer Astrid. Als ik het lees, voelt het alsof ik in Afrika zit (op de temperatuur na dan want hier is hij van de verwarming..). En beste beslissing this year so far denk ik: er een paar weken aan vast plakken.
    geniet, geniet en blijf genieten!
    Ietje

  • 10 Januari 2016 - 17:38

    Hetty:

    Lijkt me even heerlijk ... 30-40gr. Leuk om weer even in je 'stadtie' te zijn.
    Is de foto van de hutten op je blog ooit in Zululand gemaakt? die herinnering heb ik nog aan het binnenland daar. de regio waar Mandela geboren is.
    Groot gelijk om er nog wat weken aan vast te plakken; het land is veel te groot en te mooi om er ff snel door heen te scheuren. Of vlieg je straks naar Kaapstad? ik blijf je volgen. Veel plezier verder.
    Hetty

  • 13 Januari 2016 - 21:40

    Betty:

    Als ik mocht kiezen tussen geaircode autoritjes door landschappen als pastelschilderijtjes of dagelijkse fietstochtjes door kleffe, koude regen op weg naar kantoor, dan wist ik het ook wel. Dat je nog ff lekker blijft snapt iedereen hier. Geniet er maar lekker van, en wat leuk dat je binnenkort n oude bekende gaat ontmoeten. Hartelijke groet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

astrid

Actief sinds 25 Okt. 2008
Verslag gelezen: 830
Totaal aantal bezoekers 187740

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 17 Januari 2016

Op avontuur in Oost-Afrika

05 December 2014 - 23 December 2014

Contrasten in Ethiopie

23 Juni 2013 - 01 Juli 2013

Turkish delight

09 Maart 2013 - 19 Maart 2013

Mooi Marokko

26 Januari 2013 - 27 Januari 2013

Hollandse Uitjes 2013

23 November 2012 - 07 December 2012

Crossing the Canary Islands

01 Januari 2012 - 01 Oktober 2012

Hollandse Uitjes 2012

07 September 2012 - 21 September 2012

Dwars door Oost-Turkije

10 Mei 2012 - 14 Mei 2012

De paden van Landgoed Voigtsmuhle

08 Maart 2012 - 20 Maart 2012

Ontdekkingen in Oman

05 Januari 2012 - 08 Januari 2012

Zomaar Berlijn

20 Mei 2011 - 31 December 2011

Hollandse Uitjes 2011

04 November 2011 - 24 November 2011

Backpacken in de Caribbean

16 September 2011 - 19 September 2011

de Roots van Wilhelm Tell

22 Juli 2011 - 25 Juli 2011

Stockholmse stories

23 April 2011 - 03 Mei 2011

Capriolen in Croatia

04 December 2010 - 18 December 2010

Sun in Suriname

04 November 2008 - 11 November 2008

Back to Cappadocia

15 Februari 2001 - 01 Maart 2001

Cambodja heelt zijn wonden - 2001

Landen bezocht: