Tegenstellingen en verrassingen - Reisverslag uit Terschuur, Nederland van astrid kruijff - WaarBenJij.nu Tegenstellingen en verrassingen - Reisverslag uit Terschuur, Nederland van astrid kruijff - WaarBenJij.nu

Tegenstellingen en verrassingen

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg astrid

21 Augustus 2011 | Nederland, Terschuur

Een weekendje in Terschuur is een weekendje van tegenstellingen en verrassingen. Verrassingen op het 21 km lange pad door bos-, landbouw- en moerasgebieden: kleine slingerpaadjes, bosmeertjes met roze lelies en de scherende boomvalken in de lucht. Maar mijn interesse werd vooral gewekt door het observeren van de tegenstellingen in dit hervormde kerkelijke gebied.

Met het stellen van de eenvoudige vraag ‘is dit gebied eigenlijk christelijk?’ aan de eigenaar van ons B&B-appartement, polste ik de vrijzinnigheid van onze gastheer. Terwijl Hans behalve jeuk aan zijn muggenbulten ook de kriebels kreeg van deze enigszins stompzinnige vraag, gaf de vraag mij de informatie die ik zocht. Zeer christelijk, met wel verschillende gradaties en stromingen. ‘Het is nog uniek dat de kerkgangers mij groeten,’ lichtte hij toe toen een dame met hoed zijn gerenoveerde boerderij passeerde. ‘Als je niet van de kerk bent, is het belangrijk je aan te passen in deze buurt. Vooral op zondag. Niet grasmaaien, geen was buiten hangen en geen auto wassen. Niet dat ik dit anders van plan was,’ grinnikte hij in zichzelf.

Een straat verderop ligt een klein bedrijventerrein. Tussen de grijze gebouwen vinden de kerkgangers hun weg. De gemeente heeft – bij gebrek aan andere bidruimte voor deze gemeenschap – een tijdelijke vergunning beschikbaar gesteld om de gelovigen in een ongebruikt magazijn samen te laten komen. Jurken, hoedjes en witte boorden passeren. Hans is hier minder in zijn element en ik start de auto weer. Hoe groot is het contrast met gisteren! Toen we ’s avonds laat na wat dwalen in Hoevelaken uitkwamen. Een lange, rechte winkelstraat met hier en daar wat hangjongeren. Op de hoek is slijterij ’t Witte Schuurtje nog open. Vijf goed beschonken dorpelingen houden zich staande aan een statafel op de stoep. Half 10 ’s avonds en de slijterij is nog open. We maken een praatje met de slijter en zijn vriend. Met een nuchtere blik illustreren ze voor ons het christelijke leven hier op de Veluwe. Bezoek morgenochtend een kerkdienst is hun overtuigende advies, dan kan je het zelf meemaken. Ik zie het al helemaal voor me, Hans kijkt me echter vragend aan. Zijn voorkeur is duidelijk.

Zondagochtendvroeg genieten we van de plantjes, bloemetjes en prikkende muggen in de omgeving van Terschuur. Ook leuk!