The Kingdom of the Sky - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van astrid kruijff - WaarBenJij.nu The Kingdom of the Sky - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van astrid kruijff - WaarBenJij.nu

The Kingdom of the Sky

Door: compassie

Blijf op de hoogte en volg astrid

23 Januari 2016 | Lesotho, Maseru

Elf volle dagen. Meer dan 2500 kilometers afgelegd. Negen verschillende onderkomens, waaronder één kampeerervaring. Zoveel moois, zoveel ontdekkingen. De gezamenlijke reis met Bert zit er op. We hebben samen een geweldige tijd gehad met veel lol om elkaars grappen en zelfspot. Bert meer aan het stuur, ik meer als aanwijzer en voorlezer van de bijzondere plekken die we aandeden. Een perfecte combinatie als reismaatjes en buren van elkaar.

Indrukwekkend was onze laatste tocht door Lesotho, de Kingdom of the Sky. Een land zo groot als België, waarvan de afstanden op de kaart je het idee geven dat je het land gemakkelijk doorkruist. Maar niks is minder waar. Het bergachtige landschap met 1400 meter als laagste punt, bepaalt de route en de snelheid. Tergend langzaam schuiven we over de landkaart in de richting van de grensovergang Qacha’s Neck. Onderweg genieten we van de uitzichten en de vele herders die in dikke dekens en angstaanjagende bivakmutsen zijn gehuld. Zie daar ook de talrijke goudbruine koeien op de weg en ranke paarden in het veld. Boven verschillende hutjes wappert een gele of blauwe plastic zak aan een hoge stok. Het duidt erop dat er net bier gebrouwen is. Je kan er een kijkje komen nemen.

Het gevecht tegen de HIV-epidemie is een thema dat we regelmatig tegenkomen. Condooms worden gratis verstrekt, families die de zorg van jonge weeskinderen op zich nemen en de preventieprogramma’s waar ons oog regelmatig op valt. Een groep van zo’n 40 jonge weeskinderen volgt 4 dagen een programma in het populaire Malealea guesthouse in de bergvallei. Een begeleidster vertelt me meer. Een bijzonder aandachtspunt zijn de veelvoorkomende verkrachtingen hier. De kinderen leren op jonge leeftijd hoe ze zich hiertegen kunnen wapenen en bij een voorval hygiënisch kunnen handelen. Voorlichting die veel verder gaat dan bij ons in het Westen. Door de HIV-epidemie is het bewonersaantal in Lesotho de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald. De begrafenisondernemers doen hier goede diensten. Maar de jongeren laten het er niet bij zitten: ze willen vooruit. Verschillende pubers vertellen ons over hun toekomstplannen en gooien een balletje op om hun scholarship te betalen. We zijn er te kort en met te veel haast om hierop in te gaan. Helaas. Als klein gebaar laten we op een laatste mooie steen in Lesotho een gelukspoppetje achter. Alle goeds voor de mensen van dit prachtige land!

• 24 Januari 2016 - 15:48

Roos:

Hi Astrid, met je indrukwekkende verslagen en foto's heb je me vanmiddag meegenomen. Wat moet het mooi zijn om zo dichtbij de bevolking te komen. Ik schat in dat deze manier van reizen ook is zoals je het voor ogen had. Goede reis verder en lieve groet,