Happy New Year! - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van astrid kruijff - WaarBenJij.nu Happy New Year! - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van astrid kruijff - WaarBenJij.nu

Happy New Year!

Door: compassie

Blijf op de hoogte en volg astrid

01 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

En dan ben je daar in Zuid-Afrika. In je eentje. Nog geen andere reisgenoten of locals ontmoet. Hoe dan Oud- en Nieuw te vieren? Ik kies voor de populaire strandbestemming Sodwana Bay, een plek vooral bij duikers geliefd. Een goede keuze want Tracey de tengere lodge- en campingeigenaresse doet haar best om het iedereen naar de zin te maken en gasten aan elkaar te koppelen. Allemaal leuk en aardig, maar dan moet het wel klikken. De meeste Zuid-Afrikanen hier zijn - in mijn ogen – nogal ‘narrow-minded’ en terughoudend om met een Nederlandse gypsie contact te leggen.

Een uitzondering hierop is Claus, mijn campingbuurman. Een ras-racist die om zijn ideeën rondom blank en zwart geen doekjes windt. Zijn opa is in Alkmaar geboren, hij is verschillende keren in Nederland geweest en dat schept een band. Hij vindt het leuk om mij Nederlands te horen praten. Binnen enkele minuten na de eerste kennismaking vliegen de politieke issues al over tafel. Enerzijds probeert hij me te overtuigen van de oppermacht van het blanke volk, anderzijds geeft hij me ook aan dat hij een pittige discussie hierover interessant en leerzaam vindt. Ik mag hem wel, al deel ik zijn opinies niet. De politieke situatie in Zuid-Afrika is complex, dat is een ding dat zeker is.

‘Een paar jaar geleden viel ik met oud- en nieuw uit de top van de grote kerstboom op de Amsterdamse Nieuwmarkt met verschillende kneuzingen tot gevolg’ vertelt de Zuid-Afrikaanse Michael me met glazige ogen. Hij en zijn vriend brengen me met hun ‘bakkie’ (laadwagen) van de cocktailbar terug naar de camping. Het is nog maar kort na 12 uur. Veel mensen gaan al vroeg terug. Met de auto natuurlijk. De angst om overvallen of gestoken te worden is groot. Michael begrijpt dat ik niet zo enthousiast over de avond ben. In Europa vier je Oud-en Nieuw veel uitbundiger en met meer spontane felicitaties en mooi vuurwerk. Maar voegt hij eraan toe, de gasten van Sodwana zijn niet illustratief voor de rest van het land. Ga volgend jaar maar eens in Durban of Kaapstad kijken. Daar gaat het er heel anders aan toe.

Ook Claus snapt mijn punt als ik hem ’s ochtendsvroeg in zijn dronkemans-ochtendroes spreek: ‘Yeh, it’s true, in Holland the celebration is more warm, more friendly’. Goeie vent die Claus!

Gelukkig nieuwjaar allemaal!!!!

  • 01 Januari 2016 - 22:02

    Ietje:

    dag Astrid, hoe het nieuwe jaar dan ook begonnen is wat feesten betreft, zo te lezen is jouw reis een feest an sich. Misschien soms niet in letterlijke zin van het woord dan wel in de figuurlijke zin. Prachtig om zo een stuk van de wereld te zien. Dat er nog vele mooie, ook niet-Nederlandse nieuwjaarsfeesten zullen volgen!
    Happy new year!
    Ietje

  • 01 Januari 2016 - 22:32

    Karine:

    Happy New Year!!!!! Ik zou het vuurwerk maar niet teveel missen hoor :).....de oliebollen wel ;)! In Nederland wordt overigens ook steeds duidelijker dat racisme niet is verdwenen :(. Hoe lang blijf je nog reizen? Liefs!!!!

  • 01 Januari 2016 - 23:00

    Amber:

    Hé Assie!

    De 4 Nijmeegse dames wensen je nog vele mooie reiservaringen in 2016!
    Liefs

  • 02 Januari 2016 - 15:22

    Marja Sierink:

    Lieve Astrid,

    Ik wens je een gelukkig en steeds weer uitdagend 2016.
    Liefs, Marja

  • 02 Januari 2016 - 18:33

    Hetty:

    Alle goeds voor jouw nieuwe jaar, Astrid!
    Swaziland weer achter je gelaten inmiddels. Wat machtig, hoe jij aan 't reizen bent. Dank voor je persoonlijke bericht op LinkedIn. Je gedachten raken me... ik denk er best wel over om zo te reizen als jij doet; weet alleen nog niet of ik 't zo durf. Je bent een beetje een rolmodel voor me ;-). Ik moet er nog wat naartoe groeien...

    Bij GC A lopen alle stormachtige ontwikkelingen, die jij deze zomer al meemaakte, nog dagelijks door. Ook nu openen er zo ongeveer wekelijks nieuwe centra - en dus GC A-praktijken. Managers zorg, de uitbreidingspool en ons Huisvestingsteam is nog steeds heel druk. We hebben al zo'n 90 locaties! En er zijn op allerlei plaatsen in Nederland 'noodopvanglocaties' bij gemeenten. COA heeft de klus om voldoende opvanglocaties te hebben, niet geklaard gekregen. Er wordt nu meer bij gemeenten en veiligheidsregio's belegd. En eindelijk lijken er initiatieven te komen voor de bouw van goedkopere huurwoningen of het aanpassen van kantoren of andere gebouwen tot woonruimte voor meerdere personen.
    Bij GC A krijgt de ontwikkeling naar zelforganisatie nu verder gestalte. Per gisteren zijn er 16 teams (staan voor ruim 25 locaties) zelforganiserend. Per 1 dec. jl. is Henriet uit dienst gegaan. Per 1 jan. Gerhard. Ana is één van de managers zorg geworden; en Annefieke Booij (nieuw) de tweede. Als regio/interim-managers hebben we nu (nog) Rob van Wijk, Ton Sneeuw, Edwin Bouman, en twee nieuwe interimmers.
    Op 31 december ging ons project de website voor Roosterplanning live. Profit, de verloning. declaraties, control, etc. zit gekoppeld aan het roosterpakket. Komende maand moeten alle puntjes op de i wat betreft het invullen van alle roosters, de juiste rolverdeling en de invulling van de functie coördinator planning eerstelijnszorg. En dan lopen alle berekeningen en betalingen vanaf de maand januari via InPlanning. Het was een 'mega'-klus. Fijn, dat we wat is opgebouwd nu meer kunnen gaan borgen.

    En dan ga ik intussen op zoek naar een mooie reis in 2016. Het afgelopen jaar had ik een paar korte tripjes (week wandelen in Noord-Spanje, lang weekend Toscane), en verder vrij gehad voor de Nijmeegse 4Daagse en het verhuizen van mijn ouders. Ik verheug me echt op weer een verre reis. Ga in de reisgidsen kijken of een backpack-reis uitzetten. Da's dan in elk geval een voornemen voor 2016.

    Ik heb diverse mensen bij GC A al de groeten van je gedaan, en zal dat morgen verder verspreiden. Wordt gewaardeerd! O ja, Liesbeth is op 24 dec. bevallen van een mooie dochter, Merel. Alles goed met moeder en dochter.
    Veel plezier in Zuid-Afrika, ondanks de dubbele moraal daar in de politiek; niet makkelijk rond het ANC. De jeugd heeft gelijk, dat Mandela niet bedoeld heeft, wat er tot nu toe van het regeren terecht is gekomen. Ik heb dat ook ervaren.
    Goeie reist verder!


  • 02 Januari 2016 - 21:59

    Monique:

    Ik wens je een fantastisch 2016 Astrid en een heerlijke reis verder!

  • 12 Januari 2016 - 16:17

    Irene:

    Hoi Astrid, Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar. Wat een leuke verhalen om te lezen, spannend en enerverend. Succes daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

astrid

Actief sinds 25 Okt. 2008
Verslag gelezen: 928
Totaal aantal bezoekers 187584

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 17 Januari 2016

Op avontuur in Oost-Afrika

05 December 2014 - 23 December 2014

Contrasten in Ethiopie

23 Juni 2013 - 01 Juli 2013

Turkish delight

09 Maart 2013 - 19 Maart 2013

Mooi Marokko

26 Januari 2013 - 27 Januari 2013

Hollandse Uitjes 2013

23 November 2012 - 07 December 2012

Crossing the Canary Islands

01 Januari 2012 - 01 Oktober 2012

Hollandse Uitjes 2012

07 September 2012 - 21 September 2012

Dwars door Oost-Turkije

10 Mei 2012 - 14 Mei 2012

De paden van Landgoed Voigtsmuhle

08 Maart 2012 - 20 Maart 2012

Ontdekkingen in Oman

05 Januari 2012 - 08 Januari 2012

Zomaar Berlijn

20 Mei 2011 - 31 December 2011

Hollandse Uitjes 2011

04 November 2011 - 24 November 2011

Backpacken in de Caribbean

16 September 2011 - 19 September 2011

de Roots van Wilhelm Tell

22 Juli 2011 - 25 Juli 2011

Stockholmse stories

23 April 2011 - 03 Mei 2011

Capriolen in Croatia

04 December 2010 - 18 December 2010

Sun in Suriname

04 November 2008 - 11 November 2008

Back to Cappadocia

15 Februari 2001 - 01 Maart 2001

Cambodja heelt zijn wonden - 2001

Landen bezocht: