Backpackend naar Zululand - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van astrid kruijff - WaarBenJij.nu Backpackend naar Zululand - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van astrid kruijff - WaarBenJij.nu

Backpackend naar Zululand

Door: compassie

Blijf op de hoogte en volg astrid

30 December 2015 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Een grensovergang is niet echt een plek om grapjes te maken. Wens de beambte een goede dag en peil wat zijn of haar gemoedstoestand is. De immigratiedienst controleert je paspoort, registreert je vertrek in een computer en dan pats, is er die harde stempelklap. Je identiteitsbewijs heeft er weer een plaatje bij. Tot zover niks bijzonders. Dit gebeurde mij ook toen ik de grens bij Lavumisa (Swaziland) overstak om naar Hluhluwe in Zululand (Zuid-Afrika) af te reizen.

‘He, mam, how are you?’ spreekt een lange man van de beveiligingsdienst mij aan als ik puffend mijn rugzak probeer op te tillen. ‘I’m fine, how are you?’ reageer ik automatisch. ‘Where are you heading to?’ is zijn volgende vraag. Ik kom wat naderbij en probeer de juiste uitspraak voor mijn bestemming te vinden. ‘To sju-we-sjuwe’ antwoord ik wat onzeker. De man lacht me uitbundig toe. ‘Ah, to shloo-shloo-wee’ verbetert hij me slissend. Ik doe mijn best de naam van deze Zulu-stad uit te spreken, maar dat gaat niet vanzelf. Nog een paar lollige pogingen volgen. Plezier alom en met een lach op mijn gezicht neem ik afscheid en loop in de volle zon richting de openbare weg.

Daar aangekomen betrekt mijn gezicht al snel. Er zijn nergens bussen of taxis te vinden. Ook het nabijgelegen winkeltje geeft geen oplossing. Liften is de enige mogelijkheid om hier weg te komen. Duim omhoog en maar kijken wie me met bepakking mee wil nemen. Verschillende auto’s met blanke toeristen passeren. Zij kijken wel uit om bij hun eerste start in Zuid-Afrika een lifter mee te nemen. Je weet maar nooit. Maar voor alles is een oplossing. Na enige tijd stopt Jim, een Zulu-bewoner die van deze situatie zijn business heeft gemaakt. Overtuigend geef ik hem mijn bestemming aan: Shloo-shloo-wee. ‘Ah, shloo-shloo-wee. OK, I can bring you. Jump in’. Voor een redelijke prijs brengt hij me naar Hluhluwe. Dit ritje van een uur met vrolijke muziek en haren in de wind overtuigt me weer van het vrije en onbezorgde backpackersgevoel. Zuid-Afrika, here I come!

  • 30 December 2015 - 14:34

    Astrid:

    Ha Astrid,

    geniet lekker daar. Benieuwd hoe de jaarwisseling in die contrije gaat zijn.

    Hier in het Hollandse gaat het ook allemaal door.....met een leuk huis op ons pad...afgelopen week gekocht. Als je terug bent, praat ik je weer bij;-) Maar geniet nu vooral lekker daar van het reisleven met wekelijks of dagelijks een andere woning;-)

    Enjoy

    groetjes
    Astrid

  • 31 December 2015 - 12:09

    Ietje:

    dag Astrid,
    we volgen jou al een tijdje op je reisavontuur. Je brengt de geuren, de kleuren en smaken met jouw verhalen zo over naar neerlands land. Ik kan het zien, ruiken, proeven en bijna pakken. voor dat laatste zouden we ook over moeten steken maar dat zit er nu helaas niet in. Xavier heeft, bij wijze van spreken, net zijn vliegtuig gemist. Een last-minute naar Livingstone bleek toch wel heel erg duur te zijn. Prijs omhoog in plaats van omlaag. Dus dat wordt iets later. Je hebt nog drie hele weken voor je liggen, geniet met de grote G.
    groetjes Ietje

  • 31 December 2015 - 15:29

    Karine Kruijff:

    Lieve nicht, heerlijk weer......ik vind het fijn een beetje met je mee te kunnen reizen :)! Inderdaad ook benieuwd hoe jouw jaarwisseling daar is. Wij hebben hier de oliebollen, champagne, veiligheidsbrillen voor kindjes, vuurwerk en gestreken blouses inmiddels gereed en op de valreep mijn zorgverzekering nog geregeld ;)........straks gezellig naar de buren. Ik wens jou alvast een prachtig 2016! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

astrid

Actief sinds 25 Okt. 2008
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 187726

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 17 Januari 2016

Op avontuur in Oost-Afrika

05 December 2014 - 23 December 2014

Contrasten in Ethiopie

23 Juni 2013 - 01 Juli 2013

Turkish delight

09 Maart 2013 - 19 Maart 2013

Mooi Marokko

26 Januari 2013 - 27 Januari 2013

Hollandse Uitjes 2013

23 November 2012 - 07 December 2012

Crossing the Canary Islands

01 Januari 2012 - 01 Oktober 2012

Hollandse Uitjes 2012

07 September 2012 - 21 September 2012

Dwars door Oost-Turkije

10 Mei 2012 - 14 Mei 2012

De paden van Landgoed Voigtsmuhle

08 Maart 2012 - 20 Maart 2012

Ontdekkingen in Oman

05 Januari 2012 - 08 Januari 2012

Zomaar Berlijn

20 Mei 2011 - 31 December 2011

Hollandse Uitjes 2011

04 November 2011 - 24 November 2011

Backpacken in de Caribbean

16 September 2011 - 19 September 2011

de Roots van Wilhelm Tell

22 Juli 2011 - 25 Juli 2011

Stockholmse stories

23 April 2011 - 03 Mei 2011

Capriolen in Croatia

04 December 2010 - 18 December 2010

Sun in Suriname

04 November 2008 - 11 November 2008

Back to Cappadocia

15 Februari 2001 - 01 Maart 2001

Cambodja heelt zijn wonden - 2001

Landen bezocht: