Het Offerfeest - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van astrid kruijff - WaarBenJij.nu Het Offerfeest - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van astrid kruijff - WaarBenJij.nu

Het Offerfeest

Blijf op de hoogte en volg astrid

26 Oktober 2012 | Nederland, Utrecht

Het grote Islamitische feest is daar … het Offerfeest. Het moment om een kijkje te nemen op de Kanaalstraat, de levendige multiculturele winkelstraat in Utrecht. Gesprekken met verschillende bezoekers en winkeliers laten zien dat iedereen het op zijn eigen manier beleeft.

Terwijl veel winkeltjes al gesloten zijn vanwege deze internationale feestdag, vindt de afname van pas geslachte schapen vanuit grote witte vrachtwagens levendig plaats. Een spektakel om naar te kijken. De grote karkassen – nog van lever en testikels voorzien – gaan voor 250 euro over de toonbank. In blauwe zakken en dan hups de achterbak in. Een koper legt lachend uit dat het vlees niet alleen voor hem, maar ook voor zijn familie en vrienden is bestemd. Een dure prijs? Het hoort er gewoon bij; het is het Offerfeest.

De in een zwart gewatteerde jas geklede Marokkaan die aan mijn ogen kan zien dat ik wel eens in Marokko ben geweest, spreekt met stoere taal uit dat hij liever een koe koopt dan een schaap. ‘Het vlees is veel zoeter en daarom lekkerder dan een schaap’. Ook legt hij me uit dat het geen plicht maar een keuze is om op het Offerfeest een schaap te kopen. Hij bekijkt het schouwspel vanaf een afstand.

Dit doet ook de Nederlandse sommelier Besseling. Hij laat me enthousiast zijn foto’s en filmpjes zien die hij zojuist naar RTV Utrecht heeft gezonden: een beeld van de vrachtwagenverkoop voor zijn wijnwinkel. De media maakt blijkbaar graag gebruik van zijn dagelijkse belevenissen op de Kanaalstraat, met het Offerfeest als topper. Hij vertelt me dat de Turken het gisteren vierden en de Marokkanen vandaag. Dat stimuleert me om de Kanaalstraat over te steken en een praatje te maken bij de Turkse traiteur.

‘Vroeger als klein jongetje herinner ik me nog wel dat we in onze achtertuin hier in Lombok een schaap slachtte,’ legt de Nederlands-Turkse eigenaar uit, ‘maar tegenwoordig hebben we als Turken een andere invulling gegeven aan het Offerfeest. We bestellen ons schapen- en lamsvlees in kant-en-klare producten en geven een gift aan goede doelen. Zo hoeven we niet voor veel geld een heel schaap te bestellen’.

Islamitisch feest, schapen die geslacht worden, geld dat verdiend wordt, barmhartigheid … door iedereen verschillend beleefd en ingevuld. Een mooie smeltkroes op de Kanaalstraat. Al fietsend naar huis, vraag ik me af: welk goed doel spek ik dit jaar?